Omställning för statligt anställda
Trygghetsstiftelsen är en av cirka femton omställningsorganisationer i Sverige.
Omställningsorganisationernas roll är att underlätta omställningar i arbetslivet, både för enskilda
individer och för organisationer.
Trygghetsstiftelsen stöttar dig som är statligt anställd på myndigheter, universitet och högskolor och
som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist eller har en tidsbegränsad anställning som är på väg att löpa
ut. Trygghetsstiftelsens övergripande mål är att den uppsagda personen ska ha ett arbete innan
uppsägningstidens slut. För kunder med tidsbegränsad anställning är målet att ha arbete så fort som
möjligt.
Under 2019 fick 80% av de tillsvidareanställda ett nytt jobb eller annan lösning innan uppsägningstidens
slut och 82% av de tidsbegränsat anställda fick en lösning inom nio månader från det att anställningen
löpte ut.
Så här går det till
Det är arbetsgivaren som anmäler dig till Trygghetsstiftelsen. När anmälan är bekräftad kan arbetet
påbörjas och du får träffa en rådgivare från Trygghetsstiftelsen. Tillsammans identifierar ni nuläge och
tankar om framtiden. Ni diskuterar hur Trygghetsstiftelsen kan stötta dig för att öka möjligheterna på
arbetsmarknaden och hitta den snabbaste vägen till ett nytt jobb. Trygghetsstiftelsen erbjuder
jobbsökaraktiviteter, jobbcoachning och rekryteringsservice. Dessutom kan du få ekonomiskt stöd. Allt
stöd bygger på att du själv är aktiv och tar ansvar för att hitta en ny sysselsättning!
Work Integration är en av de upphandlade leverantörer Trygghetsstiftelsen anlitar och erbjuder tjänster
som jobbcoachning, starta eget vägledning samt seminarieverksamhet. Du kan läsa mer om vilka villkor som
gäller på
www.tsn.se